Däcksbeläggning

Top-Seller
Från 600,00 kr
-60%
Vetus däckfoder
Från 1 200,00 kr 3 024,00 kr
Från 300,00 kr
-13%
 KIWI GRIP halkskyddande färg
Från 840,00 kr 960,00 kr
1 056,00 kr
Från 1 440,00 kr
Från 432,00 kr
Från 600,00 kr
Från 300,00 kr
Från 1 440,00 kr
Från 432,00 kr
1 056,00 kr
-13%
 KIWI GRIP halkskyddande färg
Från 840,00 kr 960,00 kr
-60%
Vetus däckfoder
Från 1 200,00 kr 3 024,00 kr

En däcksbeläggning på segelyåtta och motorbåt måste uppfylla höga krav. Den utsätts för väderpåverkan som värme, kyla, regn eller frost, aggressiv UV-strålning, smuts och mekanisk belastning. Till detta kommer även vibrationer och rörelser i skrovet. Material och lim ska vara av hög kvalitet och bearbetas på ett professionellt sätt för att hålla vind och väder i gott skick.

Särskilt i Medelhavet utsätts ytbeläggningar och gluten för mycket höga temperaturer. Därför bör färg och material lagras så lite värme som möjligt. Den intensiva, nästan hela året med UV-strålning spröder upp många plaster och spricker. På så sätt kan inträngande saltvatten på sikt förstöra limningen. Alla material som är avsedda för ytbeläggningar, oavsett om de är kompositmaterial, beläggningar eller färger, ska vara starkt väderbeständiga. Vid valet av beläggning och lim är det också viktigt att se till att de är beständiga mot saltvatten.

På slitbanor på däck och i cockpit ska högsta halksäkerhet garanteras även vid våt vatten. En beläggning som är halksäker även när det gäller vatten som har läckt ut är ett viktigt bidrag till säkerheten för besättningen vid däckarbete. En särskild antihalationsbeläggning och det innovativa antislidesystemet är relativt enkla att bearbeta och kan ständigt återanvändas. De finns också tillgängliga i olika färgtoner som är anpassade till fartyget. Täckbeläggningar med antihalkmedel har en halkhämmande effekt genom material och struktur. Nötningshållfasthet, temperaturokänslighet, syrabeständighet och dieselbeständighet samt bekväma rengöringsmetoder är kriterier för god däcksbeläggning. Den bör också vara permanent flexibel så att den inte ersätter däcket med avrundning och svängningar. På och under däck kan säkerheten under mörker fortfarande förbättras med hjälp av självlysande remsor och beläggningar. Vid limning av mindre antihalmfränder och antihalkpads måste underjorden rengöras noggrant, avfettas och slipas i förväg. Det kan också behövas särskilda primrar för det optimala ansvaret. Självhäftande antihalkpadder underlättar avsevärt utplaceringen. De finns i olika storlekar, och de kan också skämmas.

Nyligen visade produkter