Fall
Fällor som används för att sätta upp seglen utsätts för höga påfrestningar och ska vara särskilt utformade för detta ändamål. Stor segel och försegel går oftast över en skiva i gödtoppen och genom omlänkningsrulle in i cockpit på en kind. Detta innebär att det är trångt med bockar för fällmaterial, höga tryck- och friktionsbelastningar. Fällor för fridlyktor måste i första hand vara mycket skrämmande med små töjningsnivåer, eftersom för mycket töjning direkt förändrar segelprofilen till nackdel.
Falllinor är vanligtvis tillverkade av en rock och en kärna av höghållfasta fibrer. Mantelnätet måste vara mycket beständigt och nötningsbeständigt, eftersom det skyddar kärnan när den går in i block och rullar. Dessutom måste rocken vara handmanövrerad och effektiv så att den är fast och säker i handen och vinschar. Även vid höga temperaturer bör goda fällor ha hög nötningsbeständighet och brotthållfasthet. Dessutom ska fallet vara motståndskraftigt mot stötar och klämmor och får inte glida igenom.
Hög UV-beständighet i fällor leder till livsduglighet och hållbar leriditet, eftersom materialet i Tauwerk inte förstörs eller hårdnar. Kärnan består av höghållfasta, utsträckta fibrer. Beroende på konstruktion av polyester, värmebeständiga hybridfibrer eller extremt fasta högteknologiska fibrer. Mycket höga brottbelastningar och arbetsbelastningar med låg vikt och liten diameter kännetecknar högkvalitativa fällor. Extremt belastningsbara fällor består av ett mantelnät med mellanmantel och en särskild kärna av 100 % Dyneema. Färgtrådar gör det också möjligt att enkelt skilja fällor av samma kvalitet. Längden på färdigkonfektionerade fällor är huvudsakligen sövda med snäppskruvar som används för att sätta på seglen. Kvalitetsdamm för fällor och fällor vid Compass24.